Indskolingen og dagtilbud

 







SAGN OG SOKKEDUKKER
Alder: 4-6 år (dagtilbud)

Lindorme, en drage der vogter en skat og en datter med et magisk hår – er bare et lille udpluk af sagnfigurerne fra Furesø-området. På museet hører børnene de lokale dramatiske fortællinger og leger lindorme tag-fat. Bagefter laver vi sokkedukker ud fra et af sagnene i det hyggelige gamle Gadekærshus. 
Forløbet foregår på Furesø Museer, Mosegaarden, Skovgaards Allé 37, 3500 Værløse, og bestilles via Skoletjenesten Furesø Museer enten enten via email til museerne@furesoe.dk eller på telefon 72 35 61 00.
Sokker medbringes.
Varighed: ca. 60 minutter

SAGNTUR - LINDORME, HELHESTE OG LYGTEMÆND
0. - 2. klasse

Stikord: Lokale sagn og myter, sagn som genre, folketro, historiske spor i lokalområdet
Frygtelige lindorme, drager der vogter skatte og en pige med et magisk hår – er bare nogle af sagnfigurerne fra Furesø-området. På byvandringen i Farum Landsby kommer eleverne rundt til steder, hvortil der er knyttet sagn om skabninger som lindorme, drager, helheste og lygtemænd, og hører de dramatiske fortællinger. På turen får eleverne kendskab til, hvad et sagn er, viden om historiske spor i lokalområdet der kan fortælle om fortiden, og om stedsagn der også kendes fra andre steder i Danmark.
Inden og efter forløbet: læs mere
Forløbet understøtter i Forenklede Fælles Mål:
Dansk: eleven har viden om tema, genre, forløb og personskildring
Historie: eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv
Varighed: 45-60 minutter

ALMUESKOLEN
1. – 2. klasse

Stikord: Skolen i 1800-tallet, hverdagsliv, børneliv før og nu, rollespil
Fader Vor, terperi,  spanskrør, frikvarter og fedtemadder var en del af skolegangen i almueskolen i landsbyer som Farum og Værløse. På museet oplever eleverne, hvordan en skoledag kunne forløbe i en landsbyskole i slutningen af 1800-tallet. Forløbet starter med en samtale med eleverne om forskelle og ligheder på skolen dengang og i dag. Derefter bliver eleverne undervist i blækskrivning og deltager i et rollespil, som elever i almueskolen og bliver undervist af ”Frøken Jensen” i skolestuen indrettet som i slutningen af forrige århundrede. Til slut er der fælles ”frikvarter” som i almueskolen.
Før besøget: Lærervejledning, undervisningsmateriale og erindring downloades her
Forløbet understøtter i Forenklede Fælles Mål:
Historie: eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår til eget liv, eleven har viden om historiske scenarier
Dansk: eleven kan skrive med en læselig og sammenbundet håndskrift
Varighed: 75 minutter

”STIK SKOMAGERENS ØJE UD”
April - juni og august - september

0. – 2. klasse

Stikord: Leg og barndom på tværs af tid, selvforsyning, bevægelse, samarbejde. Tyren i det røde hav og Stik skomagerens øje ud var tidligere populære lege på landet. I museumshaven lærer eleverne lege fra da deres tip-tip oldeforældre var børn, der kræver både balance, mod, kræfter, samarbejde og snilde. Sammen drager vi løbende paralleller mellem det at være barn dengang, hvor børnene på landet selv lavede legetøj af det de fandt på gårdene, og i dag. Eleverne laver også selv et stykke legetøj.
Forløbet understøtter i Forenklede Fælles Mål bl.a.:Børnehaveklassen: eleven kan lege alsidigt, eleven har viden om legeformer
Idræt: eleven kan samarbejde om idrætslige aktiviteter og lege.
Varighed: ca. 75 minutter

 

KØBMANDSLIV PÅ CORNELEN
2-4. klasse

På købmandsgården Cornelen kan eleverne stifte bekendtskab med købmandslivet i starten af 1900-tallet. Hvilken rolle spillede købmanden i lokalsamfundet? Hvor kom varerne fra? Og hvad kan man egentlig få for en krone? I forløbet bliver både elevernes historiske og matematiske evner sat i spil når de skal undersøge den gamle købmandsbutik.
Forløbet understøtter i Forenklede Fælles Mål bl.a: Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv. Eleven har viden om fællesskaber før og nu. Eleven har viden om relativ kronologi
Varighed: 60 minutter

 

SKOVTUR MED HUBERT
2. klasse

Hjemmeside om skovhistorie. Skovtur med Hubert fortæller skovhistorie med udgangspunkt i de spændende historier som Hareskoven og Nørreskoven rummer. Hjemmesiden kommer rundt om emner som sagn i skoven - eleverne kan bl.a. møde Kong Volmer, slattenpatten og Ole Dybendal og dragen - eleverne kan også læse om jagt, om spor efter stenalderens mennesker og meget mere. Hjemmesiden rummer også skovspillet, hvor man kommer med Hubert på en tur gennem skovene og de mange historier de rummer.
Link til Skovtur med Hubert

LÆSEBØGER

Furesø Museer har udgivet 10 kulturhistoriske letlæsningsbøger, der bygger på historier fra lokalområdet. Bøgerne er skrevet til børn der netop har knækket læsekoden, men kan også læses af ældre børn og kan med fordel bruges i dansk eller historieundervisningen.
Årets letlæsningsbog handler om flygtningelejren der lå ved Jonstrup i årene efter Anden Verdenskrig og bygger på to lettiske børns oplevelser i lejren.
Læs mere om bøgerne og download flere af dem her